KOBIETA - WIEDZA - WŁADZA

Społeczna rola kobiet na przestrzeni wieków

Dziękujemy za udział w wydarzeniu!

8 marca 2014

Kraków, Sukiennice

08-23 marca 2014

Kraków, Sukiennice

8 marca 2014

Opera Krakowska

10-15 marca 2014

Kraków, Kijów Centrum

Koncert operowy "Wiedźmy"

 

 

 

Zapraszamy na niezwykły wieczór w Operze Krakowskiej.

Koncert „Wiedźmy” stanowi artystyczne rozwinięcie idei przewodniej projektu „Kobieta – Wiedza – Władza”. W duchu swobodnej gry nastrojem, skojarzeniami, wątkami odnalezionymi w różnych dziełach operowych i instrumentalnych chcemy nawiązać do symboliki kojarzonej z postacią wiedźmy. Utwory przez nas wybrane to mozaika różnorodnych kompozycji odwołujących się, czasem subtelnie, do sfery magii i czarów. Chcemy stworzyć inspirujący klimat, gdzie zabawa konwencją dostarczy żywych, zapadających w pamięć doznań artystycznych.

W królestwie artystycznej wizji wiedza przybiera formę tajemnej mocy, czarów, poznania wychodzącego poza to, co realne. To malowniczy świat przepowiedni, wróżb, cudownych eliksirów, niekiełzanych sabatów. Wiedźma zamienia się tu w czarownicę, posługującą się arsenałem magicznych środków, często we współpracy z wysłannikami piekieł. Taką postacią jest Ulryka, wiedźma obdarzona darem widzenia przyszłości, znająca sztukę uzdrawiania, również z nieszczęśliwej miłości. Postać wzbudzająca lęk i szacunek. Po poradę udaje się do niej sam król przebrany za rybaka, a ona przepowiada mu tragiczną przyszłość (G. Verdi, Bal Maskowy – aria Ulryki).

Inne postaci, które chcemy przywołać tego wieczoru, mają w sobie podobną moc, pasję, siłę i temperament. To zuchwała Carmen, która w kartach widzi swą śmierć (G. Bizet, Carmen – aria z kartami); pełna tragizmu cyganka Azucena, która dokonuje niefortunnej zemsty za śmierć spalonej na stosie matki (G. Verdi, Trubadur – aria Azuceny „Stride la vampa”); Księżniczka Eboli, pragnąca odkupić swoje tragiczne w skutkach intrygi, w mrocznej scenerii Hiszpanii czasów Inkwizycji (G. Verdi, Don Carlos – Aria Eboli „O don fatale”).

Pojawi się też postać równie malowniczo ukazana w dziełach operowych: Mefistofeles - „duch, który ciągle przeczy”, uwodzicielski książę ciemności, który czyni wszystko, by skłonić Fausta do zatrzymania piękna chwili (A. Boito, Mefistofele – „Son lo spirito che nega”; Ch. Gounod, Faust – Introdukcja; Ch. Gounod, Faust – „Le veau d’or”, A. Boito, Mefistofele – Prologue; A. Boito, Mefistofele – „Ecco il mondo “).

W ciągu całego wieczoru przewijał się będzie również poruszający wyobraźnię motyw sabatu czarownic.

Noc Walpurgii, przez dawnych Germanów czczona jako noc zmarłych, w późniejszych stuleciach skojarzona została z sabatem czarownic, odbywającym się na górze Brocken. Podobne zjazdy czarownic miały odbywać się również w innych miejscach w Europie, w tym w Polsce, na Łysej Górze. Ekspresyjny klimat i żywiołową energię kojarzoną z tymi tajemnych zlotami próbowali uchwycić liczni twórcy. Na koncercie „Wiedźmy” nie zabraknie przykładów tych kompozycji (Ch. Gounod, Faust – „Noc Walpurgii”; H. Berlioz, Symfonia fantastyczna – Sabat; M. Musorgski – „Noc na łysej górze”).

 

Bilety do nabycia w w kasie Opery Krakowskiej lub na stronie www.kobietawiedzawladza.pl